mandag den 25. maj 2015

På havetur med bedstemor

Lørdag var en dag, jeg længe havde glædet mig til. Og da jeg lørdag morgen steg i bilen for at køre vestpå, så var det med masser af sommerfugle i maven.
Min bedstemor bor omkring Holstebro og har i regional tv set Fru Pedersens haveudsendelser. Ved et tilfælde kom vi til at snakke om det sidste jul, og vupti blev det bestemt at vi sammen skulle ud at se denne skønne have.

Da Fru Pedersen først åbner havelågen kl. 13 forslog bedstemor at vi startede dagen ud på Jespers Planteskole - wow siger jeg bare. Sikke et skøn sted, og hvor var det svært ikke at putte en af hver ned i vognen. Men jeg var dygtig og kom kun derfra med en pose frø....og selvfølgelig min julegave 2015.


Efter frokost satte vi kursen mod Vemb til et par timers havehygge. Og jeg vil allerede nu advare om et hav af billeder fra haven, for det var simpelhen et fantastisk stykke natur.

Det første som møder os, er Fru Pedersens paradis til de aller mindste. Her er der plads til både hygge, leg og skønhed. Som i kan se på tøjsnoren, så blæste der en vældig vind den dag, men rigtige haveelskere lader sig ikke slå ud af lidt blæst.


Gårdspladsen var et væld af store træer, flotte stilleben og hygge kroge. Men vigtigst af alt så er det også her Hr. og Fru Gås bor i deres lille hus, og dem havde jeg glædet mig meget til at møde.



Da vi endelig kom indenfor havelågen blev vi hurtig draget af skurvognen, som fungere som Bed & Breakfast. Sikke et skøn sted. Her kunne jeg bestemt overnatte uden problemer, specielt den smukke udsigt over marken må være himmelsk at vågne op til.



Det var her ved skurvognen vi mødte Fru Pedersen første gang. Hun bød os pænt velkommen i haven, og fortalt lidt om de forskellige rum. Når man møder ligesindet havemennesker falder snakken altid meget naturligt, og det var tydeligt at Fru Pedersen i den grad er haveelsker med stort H. Og som blogger deler man jo mere end kun en interesse.

Videre ud i haven satte vi kurs mod parkdelen. Har var der store træer, små bede og stier som førte skønne steder hen. Det er første gang jeg er på tur med en haveelsker, altså min bedstemor, og jeg må sige at det er noget af en oplevelse. Lige pludselig nyder man ikke kun de skønne syn og finurligheder. Nej man kommer helt ned på blomster niveau - Har du set denne? Hvad er det nu den hedder? Åh, ja den har jeg også, den er skøn.
Sikke en fornøjelse det er, at være på havevandring med bedstemor.






Selvfølgelig så vi også nogen af Fru Pedersens berømtheder, så som spejlbassinet og havepavillonen - det hører sig jo til.

                       
I køkkenhaven forelskede jeg mig i de smukke højbede af jern. Her var der jordbær i overflod, og salaten stod allerede flot i deres helt egen drivhus. Der var sået, men ikke så meget var kommet op i lyset endnu, og jeg er sikker på at køkkenhaven kommer til at bugne, når først det hele ser dagens lys.
Inspireret blev jeg i den grad - hvem der dog bare selv havde plads til sådan et forsynings have rum.





Efter alle de tanker på mad og lækkerier, var det på tide med et lille hvil. Drivhuset på terrassen var lun og helt fri for vestenvinden, så her slog vi os ned til en kop the og en muffin.

Mig og min bedstemor
Drivhuset er en drøm af stilleben, og der er ingen tvivl om at Fru Pedersen har sans for sammensætninger og skønhed. Her får i blot en lille del af alt det smukke.





Under eftermiddagskaffen fik vi igen mulighed for en snak med Fruen selv, og hvor var det bare hyggeligt. 


Kære Fru Pedersen 
Tusind tak for dejlige timer i din smukke have, vi nød det virkelig i fulde drag. Det var første gang vi kiggede forbi, men bestemt ikke sidste. 

11 kommentarer:

  1. Kære Heike.
    1000 tak for besøget, det var meget hyggeligt at have besøg af dig og din dejlige bedstemor. Skønt at have en i familien at dele haveglæden med.
    Hvor er det nogle skønne billeder du har taget i min have. Nye vinkler og steder jeg ikke selv finder med kameraet :-) Dejligt at se haven gennem en andens øjne.
    Jeg faldt lige over det opvaskestativ vi snakkede om, eller et der ligner, du får lige linket her http://hoejgaardbrugskunst.dk/product/tallerkenraekke-opvaskestativ-328/
    Hils din bedstemor.
    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dit link, kære Annette.
      Vi nød virkelig de dejlige timer i din have, og jeg er sikker på at det ikke er sidste gang vi kigger forbi.
      Mange hilsner Heike

      Slet
  2. Hej Heike, hvor må det have været en skøn tur til Fru.Pedersen have. Den er jo i sig selv en oplevelse og at have bedstemor med, må have gjort den fuldend. Det er virkeligt sådanne dage der er guld værd.
    Hvad mon du fik i Julegave ?
    Havehilsner Fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda.
      Vi havde i den grad en fantastisk dag bedstemor og jeg med masser af oplevelser.
      Julegaven afslører jeg i næste indlæg - have dagen er jo slet ikke forbi endnu.
      Hilsen Heike

      Slet
  3. Hej Heike.Skønne-skønne billeder fra Fru Pedersens dejlige have.
    Og sikke en dejlig oplevelse sammen din bedstemor.
    Ja den have er et helt eventyr.................var der selv sidste forår.
    God dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.
      Det er om noget en skøn have Fru Pedersen har. Glæder mig allerede til næste gang jeg får mulighed for at besøge den. Måske senere på sæsonen, så der er flere blomster som er sprunget ud.
      Hilsen Heike

      Slet
  4. Hej Heike Det var en vidunderlig tur du tog os med på i Fru Pedersens have. Sikke vidunderlige billeder. Hvor må det være skønt at kunne dele den oplevelse med Bedstemor. :-) kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er noget helt specielt at dele sådan en dag med ligesindet. Normalt har jeg min søde mand med på tur, men selvom han prøver så er det bare ikke det samme :-)
      Hilsen Heike

      Slet
  5. Sikke fine billeder fra en 'kendt' (fra fruens egen blog) have - der var fine områder, jeg ikke mindes at have set før. Især billederne fra parkdelen med træerne og plænen giver nogle rigtig fine views gennem haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Park delen er helt enestående i Fru Pedersens have. Både min bedstemor og jeg var ikke klar over at haven var SÅ stor, så det var en god overraskelse.
      Hilsen Heike

      Slet
  6. Dejlig rundvisning fra Fru Pedersens have! Hvor ser der dog skønt ud!

    SvarSlet

Emner på bloggen

"Claus Dalby" rose 2013 2014 agapanthus Akeleje Allium Anemone Angels Tumpet Asters beauty af moscow Beauty of Moscow Bellis Belægning Beton Beverly Bier Bjergknopurt Blogtræf Blommetræ Blomsterfrø Blå anemone Bog Brown Berry Brændeskur Buketter Buksbom Bænk Bær Campanula Glomerata Alba Cardinal Rouge Chili Chokoladeblomst Chrysanthemum Claus Dalby Clematis Cosmos Cream Beauty Daglilje dahlia Det gule bed Det hvide bed Det lange kig Det røde bed Det store Bed Digitalis Discovery Drivhus Efeu Ferskentræ Flagstangs bed Flaskegræskar Forhave Forspirring Forår Fransk anemone Frugthave Frugtlunden Frugtplantage Fugle fuglehus Fuji-Kirsebær træ Gaver Geoginer Geranium Gisselfeld Glasbær Gran Græs areal Græsplæne Gunnera Harridslevgaard slot Havedam Havefestival haveplan Havestue Hedera Helix Hegn Hestemynte Heuchera Hornvioler Hortensia Hosta Hunden Hyacint Høns Høstanemone Høstfloks insekthotel japansk kirsebærtræ Jordbær Jul Julehilsen Julekort Julekugler Julerose Julestjerne juletræ Kaprifolie Kartofler kastanjer Kattehale Kejserbusk Kejserkrone Killinger Kjeld Slot Klematis Klokkeranke Kløver Knopurt Kobjælde krans Kreative hjørne Krokus Krukker Krydderurter Krysantemum Kvashegn kvægurt Kæmpe Stenbræk kæmpe verbena Lanterner Lathyrus Lathyrus "Pink Pearl" Lavendel Ligusterhækken Lilje Lupin Lyng Løg Løjtnantshjerte Løtnantshjerte Magnolia Marmelukærme Marmelukærmebusk Mini Verbena Montbretia Morgenfrue Multi Blue Mælkebøtte Nellike New Dawn Nostalgie Oliventræ Opstammet Laurbærbusk Oregano Papaver orientale Paradisæbler Parthenocissus q. Engelmannii Pelargonier Pergola Perlehyacinter Potteskur Primula Prince of Orange Projekt 2013 Projekt 2014 projekter Purpur solhat Pyntekål Pæoner Påske Påskeliljer Queen of Night Ranunkel Redekasser Regnmåler Rhododendron Roma Romantiske Haver Rosenhave Roser Rosmarin Røllike Salvie Sankt Hans Urt Skovbedet Skovhaven Skærmlilje Sne Solhat Solsikke Sommerfugl Sommerfuglebusk Spanske margueritter Spir Sporebaldrian Stalden Statudestativ Stauder stedmorblomst stjerneskærm Stokrose Stolte kavaler Stormhat Studenternellike Syren Syrentræ Tallerkensmækker Tante Grøns Have Terrasse Tidselkugle Timian Tomat Tulipan Tusindfryd Tønde Valmue Vand Vasketøj Venbend Verbena Vibeæg Vidunderblomst Vildvin Vindrue vinget benved Vinter Vintergækker Vinterhi Voksblomst Værksted Willestrup Zinnia Æbletræ Åben Have