mandag den 28. marts 2016

Påsketid er havetid

Hvor har jeg set frem til påsken i år, kan slet ikke huske hvornår jeg sidst har glædet mig sådan til denne højtid.
Glæden handler nok i og for sig mere om dage med frihed, til at gøre lige som man har lyst til, og ikke selve højtiden i sig selv. For hvad er det jeg har mest lyst til? Det er selvfølgelig en tur i haven.


De fleste har nok opdaget, at vi i det sidste lange stykke tid, har haft rigtig travlt med at gøre vores hus klar til salg. Nu er målet nået, og vi skal nu blot (!!!) væbne os med tålmodighed indtil den rigtige køber træder ind af døren.


Hussalg efterlader mig havemæssigt i en mærkelig situation. Jeg skal ikke planlægge, flytte og finde nye projekter. Faktisk skal jeg blot vedligeholde, og det kan være en svær opgave, når nu man så gerne også vil udvikle.
Derfor tænker jeg fremad. I påsken har jeg, som jeg plejer, gjort klar og sået frø. Forskelen ligger i hvad der er sået. I år er der fokus på 2-årig blomster - alle de skønne vækster, som jeg først kan få glæde af næste år, når jeg forhåbentlig er i min nye have.


Digitalis i alle afskygninger er blevet sået, og dem har jeg haft succes med før, så det glæder jeg mig til.
Noget nyt er, at jeg har kastet mig over stokroser. Har ikke haft dem i haven før, men syntes de er så fortryllende. Så nu skal der laves et kæmpe lager, som skal med ud på vores drømmegård. Stokroser hører jo til et liv på landet, så dem kan man ikke få nok af.

Hvis i har forslag til andre gode 2-årig, så tager jeg imod med kyshånd.

Rigtig god sidste påskedag.

11 kommentarer:

  1. ja kære Heike kan godt forstå at du synes at du befinder sig i en overgangsperiode, hvor man ikke rigtig kan vide hvornår man er et andet sted, så jeg synes det er en god ide at tænke frem i de 2 årige, for dem kan du jo tage dig med. Og digitalis er jo bare så skønne og det samme med stokroser - griner lidt med at du skriver at de hører til ude på landet. Ja måske. De fleste stokroser jeg ser er ved ældre byhuse, som ikke har nogen forhave, men der er lille stik plet af jord hvor stokrosen ofte kan trives. Jeg har aldrig haft held med dem, og det har noget at gøre med at jorden her er tung, eller vinden ofte vælter noget som står højt. Men jeg håber at det vil lykkes for dig, for de er indbegrebet at ren idyl
    Studenternelliker er de ikke også toårige? og kongelys, natviol og mener også gyldenlak, men er ikke sikker.
    God fornøjelse
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten.
      Tror blot jeg forbinder stokroser med min fasters stråtags bondehus på landet. Der har jeg tilbragt mange af mine somre, som barn. Men nu jeg tænker over det, så er det nok mere huse af en speciel bygning jeg forbinder det med. Uanset om de ligger på landet eller i byen.
      Hilsen Heike

      Slet
  2. Hej Heike

    Det var da et fantastisk dejligt projekt at gå i gang med! Og det giver så god mening, så det ikke er "spildt" når du forhåbentlig i løbet af året flytter til nyt hus på landet. Man vil jo gerne selv have fornøjelsen af sine anstrengelser ;-).

    Forventningens glæde er fantastisk. Jeg venter selv på at se hvordan et 20meter langt bed langs hus/fliser og ny terasse kommer til at se ud. Anlagt i efteråret og jeg kan næsten ikke vente med at se om det bliver som jeg har forestillet mig.

    Med hensyn til forslag til 2-årige, så er der jo også judaspenge, natviol/aftenstjerne (kan begge vokse i skygge), studenternelliker, marieklokke, gyldenlak og den vidunderlige kongelys... Åh, skulle man måske... :-).

    Mvh. Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan se jeg er enig med Kirsten i nogle af forslagene ;-). Gitte.

      Slet
    2. Forventningen glæde er altid stor, og jeg håber dit bed bliver en kæmpe succes.
      Selv når jeg forhåbentlig ikke at se resultatet af min rosen pergola, men mon ikke det går alligevel. Kan jo altid lave en ny i den nye have.
      Hilsen Heike

      Slet
  3. God ide med de to-årige planter, som du kan tage med, når i forhåbentlig snart skal flytte :-)
    Jeg håber i får et hurtigt salg af huset, for i længden er det lidt anstrengende at være i venteposition.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har fuldstændig ret, Vivi.
      Vi har haft huset til salg i 14 dage og min tålmodighed er allerede opbrugt. Det siger nok mere om mig end huset, hi hi.
      Hilsen Heike

      Slet
  4. Så kjekt med stokkroser, det er noe jeg absolutt forbinder med Danmark! Har dere allerede kjøpt et nytt hus, så du vet hva som finnes fra før? Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin.
      Nej vi har endnu ikke købt nyt, vi kigger kun. Man ved jo aldrig hvor længe det tager at sælge, så det er et sats af købe uden at have solgt først. Men det vi kigger på er rigtig lækkert. Kryds endelig fingre.
      Hilsen Heike

      Slet
  5. Hej Heike.Ja !! det kan være svært at vente på at huset bliver solgt.
    Og stokroser har jeg da også et par stykker af.Men ville da måske også så lidt lupiner i forskellige farver.
    krydser fingre for at det hele går hurtigt så i kan få jeres drømmegård.
    God dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.
      Lupiner er et fantastisk bud, dem har jeg helt glemt selvom jeg elsker dem høj. Afsted ud at købe frø igen. Tak for tippet.
      Hilsen Heike

      Slet

Emner på bloggen

"Claus Dalby" rose 2013 2014 agapanthus Akeleje Allium Anemone Angels Tumpet Asters beauty af moscow Beauty of Moscow Bellis Belægning Beton Beverly Bier Bjergknopurt Blogtræf Blommetræ Blomsterfrø Blå anemone Bog Brown Berry Brændeskur Buketter Buksbom Bænk Bær Campanula Glomerata Alba Cardinal Rouge Chili Chokoladeblomst Chrysanthemum Claus Dalby Clematis Cosmos Cream Beauty Daglilje dahlia Det gule bed Det hvide bed Det lange kig Det røde bed Det store Bed Digitalis Discovery Drivhus Efeu Ferskentræ Flagstangs bed Flaskegræskar Forhave Forspirring Forår Fransk anemone Frugthave Frugtlunden Frugtplantage Fugle fuglehus Fuji-Kirsebær træ Gaver Geoginer Geranium Gisselfeld Glasbær Gran Græs areal Græsplæne Gunnera Harridslevgaard slot Havedam Havefestival haveplan Havestue Hedera Helix Hegn Hestemynte Heuchera Hornvioler Hortensia Hosta Hunden Hyacint Høns Høstanemone Høstfloks insekthotel japansk kirsebærtræ Jordbær Jul Julehilsen Julekort Julekugler Julerose Julestjerne juletræ Kaprifolie Kartofler kastanjer Kattehale Kejserbusk Kejserkrone Killinger Kjeld Slot Klematis Klokkeranke Kløver Knopurt Kobjælde krans Kreative hjørne Krokus Krukker Krydderurter Krysantemum Kvashegn kvægurt Kæmpe Stenbræk kæmpe verbena Lanterner Lathyrus Lathyrus "Pink Pearl" Lavendel Ligusterhækken Lilje Lupin Lyng Løg Løjtnantshjerte Løtnantshjerte Magnolia Marmelukærme Marmelukærmebusk Mini Verbena Montbretia Morgenfrue Multi Blue Mælkebøtte Nellike New Dawn Nostalgie Oliventræ Opstammet Laurbærbusk Oregano Papaver orientale Paradisæbler Parthenocissus q. Engelmannii Pelargonier Pergola Perlehyacinter Potteskur Primula Prince of Orange Projekt 2013 Projekt 2014 projekter Purpur solhat Pyntekål Pæoner Påske Påskeliljer Queen of Night Ranunkel Redekasser Regnmåler Rhododendron Roma Romantiske Haver Rosenhave Roser Rosmarin Røllike Salvie Sankt Hans Urt Skovbedet Skovhaven Skærmlilje Sne Solhat Solsikke Sommerfugl Sommerfuglebusk Spanske margueritter Spir Sporebaldrian Stalden Statudestativ Stauder stedmorblomst stjerneskærm Stokrose Stolte kavaler Stormhat Studenternellike Syren Syrentræ Tallerkensmækker Tante Grøns Have Terrasse Tidselkugle Timian Tomat Tulipan Tusindfryd Tønde Valmue Vand Vasketøj Venbend Verbena Vibeæg Vidunderblomst Vildvin Vindrue vinget benved Vinter Vintergækker Vinterhi Voksblomst Værksted Willestrup Zinnia Æbletræ Åben Have