mandag den 29. januar 2018

Nye hortensia

I de smukke minidrivhuse fra Xala pryder 4 nye hortensia vindueskarmen i baggangen.


Da jeg såede chili i onsdags, faldt mit blik på de små stiklinger, som langsom er på vej til at blive til smukke buske engang. De trængte til en ompotning med nyt og næringfyldt jord og jeg var jo i gang med at lege med jord.


Rodnette på de små nybegynder var allerede på vej ud af drivhusene, så jeg tænkte, at tiden bestemt var inde og så gik jeg ellers i gang.


Indrømmer blankt, at jeg elsker at lege med jord, så 4 små poder var hurtigt pottet om. Alt for hurtigt, desværre. Heldigvis forgår glæden ikke så hurtigt igen.


To af stiklingerne har jeg hentet i vores alle sammens Karina Kaas' have. Kender du ikke Karina, så skal du vide, at hun er et livsstykke uden lige. Altid glad og sprudlenede.
Hendes firma KAAS Ourdoor Living har agentur på de mest fantastiske produkter til haven, så hun er som havemenneske meget svært at komme udenom.
Heldigvis ønsker jeg bestemt ikke at komme udenom. Og uden at tænke over det, fik jeg lov at klippe i hendes fantastisk smukke hortensia, en dag jeg var på besøg i skoven, hvor hun bor.


De sidste to stiklinger har jeg fået af min mands gode kammerat. Måske du husker, at jeg sidste år byttede et rhododendron bed til en masse hortensia.  Hvis ikke, har du mulighed for at læse om det HER.
Da jeg hentede de mange hortensia hos kammeraten, kom vi forbi den smukkeste busk i hans have. Mine hundeøjne må have virket, for da jeg kørte hjem igen, var der to lange stiklinger i min vandflaske.


Tilbage var nu kun at rydde op i baggangen. Og lige i det sekund opdagede jeg, at jord i baggangen er en meget dårlig ide.


Havde jeg nøjes med kun at så chili, var det nok gået. Men at potte hortensia om var ikke den bedste ide, selvom jeg prøvede at passe på. Så der blev både ryddet op og gjort rent.


6 kommentarer:

  1. Fine hortensia'er du har på vej der. De skal nok skabe glæde med tiden. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg også helt sikker på de kommer til. Med kærlig pleje kommer man langt.
      Knus Heike

      Slet
  2. Dejligt med nye hortensier, men knap så rart med jord i baggangen.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne heldigvis have været meget værre og vaskemaskinen lever da endnu.
      Knus Heike

      Slet
  3. Sikke nogle lækre, hvide rødder de små hortensiaer har. Det lover godt.

    SvarSlet

Emner på bloggen

"Claus Dalby" rose 2013 2014 agapanthus Akeleje Allium Anemone Angels Tumpet Asters beauty af moscow Beauty of Moscow Bellis Belægning Beton Beverly Bier Bjergknopurt Blogtræf Blommetræ Blomsterfrø Blå anemone Bog Brown Berry Brændeskur Buketter Buksbom Bænk Bær Campanula Glomerata Alba Cardinal Rouge Chili Chokoladeblomst Chrysanthemum Claus Dalby Clematis Cosmos Cream Beauty Daglilje dahlia Det gule bed Det hvide bed Det lange kig Det røde bed Det store Bed Digitalis Discovery Drivhus Efeu Ferskentræ Flagstangs bed Flaskegræskar Forhave Forspirring Forår Fransk anemone Frugthave Frugtlunden Frugtplantage Fugle fuglehus Fuji-Kirsebær træ Gaver Geoginer Geranium Gisselfeld Glasbær Gran Græs areal Græsplæne Gunnera Harridslevgaard slot Havedam Havefestival haveplan Havestue Hedera Helix Hegn Hestemynte Heuchera Hornvioler Hortensia Hosta Hunden Hyacint Høns Høstanemone Høstfloks insekthotel japansk kirsebærtræ Jordbær Jul Julehilsen Julekort Julekugler Julerose Julestjerne juletræ Kaprifolie Kartofler kastanjer Kattehale Kejserbusk Kejserkrone Killinger Kjeld Slot Klematis Klokkeranke Kløver Knopurt Kobjælde krans Kreative hjørne Krokus Krukker Krydderurter Krysantemum Kvashegn kvægurt Kæmpe Stenbræk kæmpe verbena Lanterner Lathyrus Lathyrus "Pink Pearl" Lavendel Ligusterhækken Lilje Lupin Lyng Løg Løjtnantshjerte Løtnantshjerte Magnolia Marmelukærme Marmelukærmebusk Mini Verbena Montbretia Morgenfrue Multi Blue Mælkebøtte Nellike New Dawn Nostalgie Oliventræ Opstammet Laurbærbusk Oregano Papaver orientale Paradisæbler Parthenocissus q. Engelmannii Pelargonier Pergola Perlehyacinter Potteskur Primula Prince of Orange Projekt 2013 Projekt 2014 projekter Purpur solhat Pyntekål Pæoner Påske Påskeliljer Queen of Night Ranunkel Redekasser Regnmåler Rhododendron Roma Romantiske Haver Rosenhave Roser Rosmarin Røllike Salvie Sankt Hans Urt Skovbedet Skovhaven Skærmlilje Sne Solhat Solsikke Sommerfugl Sommerfuglebusk Spanske margueritter Spir Sporebaldrian Stalden Statudestativ Stauder stedmorblomst stjerneskærm Stokrose Stolte kavaler Stormhat Studenternellike Syren Syrentræ Tallerkensmækker Tante Grøns Have Terrasse Tidselkugle Timian Tomat Tulipan Tusindfryd Tønde Valmue Vand Vasketøj Venbend Verbena Vibeæg Vidunderblomst Vildvin Vindrue vinget benved Vinter Vintergækker Vinterhi Voksblomst Værksted Willestrup Zinnia Æbletræ Åben Have